Co si pamatujete o vzhledu obchodního partnera či zákazníka, se kterým jste se potkali na poslední schůzce? Každý z nás se více či méně řídí svými instinkty a podvědomím, u druhých si všímáme určitých drobností a pak je hodnotíme. Pokud vás zamrazí při pomyšlení, co si asi myslí lidé naopak o vás, můžete se pro důležitá setkání trochu vyzbrojit.

Všichni máme předsudky

Předsudek je vlastně vytvořená zkratka v úsudku. Vzhledem k tomu, do jaké míry komplexnosti se dnešní společnost vyvinula, se není čemu divit. Když se vás někdo zeptá, co si myslíte o bezdomovcích, pravděpodobně v odpovědi zmíníte i nějaké předsudky. Je to logické, protože v opačném případě by následovala nekonečná diskuse.

Takzvaná logická indukce pomáhá s vytvořením názoru. V podstatě si ke každému novému tématu nebo člověku hledáme postoj skrz „záchytné body“, které jsou pro nás uchopitelné.

Postavte cestu z drobečků

Když najdete u neznámého člověka charakteristický rys, se kterým jste se již setkali u někoho jiného, vytvoříte si názor jako mozaiku souvisejících předpokladů. Otázka tedy zní: „Co by měl najít obchodní partner u vás?“ 

Předsudky mohou být silným manipulačním prostředkem. Nechte protistraně „cestu z drobečků“ a přimějete její mozek, aby si vás spojil s požadovanými osobními vlastnostmi nebo schopnostmi. Elegantní hodinky z vás udělají spolehlivého partnera, zářivě žluté sako kreativce a bílé tričko z biobavlny bojovníka za planetu.

Labeling jako sociální souboj

Labeling znamená nálepkování. A právě práce s image, vzhledem, gestikulací a mimikou vám pomůže nějakou sociální nálepku získat, nebo naopak nezískat. Pokud se naučíte pracovat s detaily a vybrousit svou osobní image přesně tak, jak potřebujete, může se vám stát podobně silnou zbraní jako vaše ostatní schopnosti. 

Někdy je však na místě se osobním labelem moc nezabývat. Třeba v korporátním prostředí vám bude úplně stačit, když budete mít košili od „správné“ značky.

Někdy je ten druhý prostě deb*l

Na schůzce se můžete setkat s tím, že si vás druhá strana pozorně prohlíží. Začínáte se představovat, prezentujete sebe a firmu a váš protějšek očima zkoumavě brouzdá od vašeho saka přes hodinky k výrazu obličeje. Právě v tu chvíli si o vás utváří obrázek na základě vaší osobní image.

Může se stát ale také to, že nový obchodní partner vstoupí do místnosti, věnuje vám jen krátký pohled a začne na vás chrlit své názory, postavené na všeobecném dojmu, že je důležitější a zkušenější než všichni ostatní. V takovém případě je naprosto zbytečné se s osobní image namáhat. 

Závěrem – nezapomínejte na projev

Potřebujete vytvořit určitý dojem? Nezapomínejte, že vaše oblečení a doplňky musí ladit také s vaším projevem. Umíte si snad představit businessmana, který se vyjadřuje jako pouliční umělec, nebo kreativce, který mluví jako finanční ředitel?

Autor

Aneta

administrator

Podobné články

Budujte brand: Zkuste sociální síť TikTok

Poznejte populární sociální síť TikTok. Podobně jako na facebooku a instagramu, i na síti TikTok můžete tvořit obsah jako firma. Výhodou je skvělý organický dosah, který vám může přivést mnoho nových zákazníků, aniž byste zaplatili za reklamu. Co všechno síť TikTok nabízí a proč se s ním (ne)začít?   Co je TikTok?  TikTok je sociální síť,

Read More

Community management: budujte vztah se zákazníky 

Komunikace se zákazníky dnes už neprobíhá jenom v obchodě, ale i online, a to převážně na sociálních sítích. Nepříjemná obsluha v obchodě návštěvníky pravděpodobně odradí od dalšího nákupu, to stejné se vám může stát i v komentářích a zprávách na sociálních sítích. Dáme vám tipy, jak na community management, který buduje vztah se zákazníky.  Community

Read More

Psychologie barev v marketingu: Jak barvy vaší značky působí na ostatní?

Barvy mají na psychiku člověka větší vliv, než byste možná čekali. Mnohdy rozhodnou o tom, zda zákazník nakoupí. Co barvy symbolizují a jak s nimi pracovat v marketingu? Zjistěte víc o psychologii barev.  Jak funguje psychologie barev?  Podle výzkumů mají barvy velký vliv na podvědomí lidí. Určitě jste slyšeli obecné vysvětlení, že zelená barva uklidňuje

Read More