Důležité upozornění – tento článek píše zástupce generace mileniálů. Jak na vás působí první věta? Možná prostě upoutala vaši pozornost nebo vám jen potvrdila, jak jsou dnešní mladí egocentričtí. Jdeme dál. Znáte ten vtip: „Jak poznáte vegana?“ Odpověď zní: „Řekne vám to.“

Vtip naráží na militantní vegany, kteří se v nově nastupující ekonomicky aktivní části společnosti rojí a informaci o svém názoru na zabíjení a týrání zvířat uvádí při představení místo titulu hned za jménem. Takže než se dostaneme dál, je potřeba zmínit, že jsem vegan.

Spolupráce s „mladými“ chce velkou dávku trpělivosti. Pokud se mi podařilo „vytočit“ vás prvním odstavcem, odpovězte si na otázku, proč jste tento článek otevřeli. Je vaše motivace pustit si k tělu někoho, jako jsem já, dostatečná?

V podnikání nejsme vaše děcka – dlouhá verze

Mám za sebou zaměstnanecký poměr pod stejně starým vedoucím i podnikání s člověkem ze starší generace. Nakonec jsem se rozhodla pro vlastní podnikání, ve kterém si etiku a směr stanovím sama. Proč? Protože stejně starý vedoucí mi sice poskytl prostor pro zavedení inovací a podporoval mě ve snaze hledat nové způsoby, jak vyjít vstříc odcházející zákaznické základně, ale vedení firmy na tom nemělo sebemenší zájem. Setkala jsem se s názorem, že to, co funguje již dvě dekády, není třeba měnit.

Další cesta mě zavedla do podnikatelské spolupráce s odlišnou generací a jednala jsem přímo s „nejvyšší instancí“, takže žádná omezení nebo restrikce shora nehrozila. Nabídla jsem svoji energii a v bezmezné loajalitě ke svému mentorovi jsem hledala způsoby, jak před zákazníky zakrýt jeho nedodělanou práci. Můj podnikatelský partner se sjížděl na mém nevyčerpatelném odhodlání. Na oplátku jsem dostávala tu nejcennější „drogu“, která ovládá určitou část mileniálů (neboli generace Y) – byla jsem chválená. S odstupem času jsem mohla pouze konstatovat, že pochvala neznamená reálný nárok na finanční ohodnocení a že si vytvářím pouze profil výkonné asistentky. Generace Y je na(ne)štěstí velmi fixovaná na hmotné statky a peníze potřebuje. Koneckonců tofu a avokáda se sama nezaplatí…

V podnikání nejsme vaše děcka – krátká verze

1) Mileniálové jdou vpřed, ať už s vámi, nebo bez vás.

2) To, že se rozhodnete konzervovat způsob svého podnikání a budete se držet nějakého způsobu jen proto, že „takhle se to přece dělá”, znamená, že z dlouhodobého hlediska nejen neuspějete se spoluprací s mileniálem, ale také nejspíše neoslovíte mladší zákazníky. Staroba je ze služby vždycky cítit.

3) Předávání zkušeností mladšímu kolegovi není totéž, jako dělat z něj sekretářku. Vytvářejte falešný dojem, že jednáte jako rovný s rovným, a docílíte silně zahořklých emocí, které se budou šířit tak rychle, že si to neumíte představit.

Konstruktivní východisko, aneb jak na mileniály

První pravidlo spolupráce s mileniály zní: Jděte do toho. Není totiž pravdou, že by mladí nepotřebovali a nevítali spolupráci se starší generací. Naopak, můžete pro ně být velmi zajímavým „průvodcem“ ke studování. Mladí mají mnohem otevřenější mysl a jsou přístupnější jiným názorům, protože vyrostli v rychle se měnících podmínkách.

To ale neznamená, že si svou autoritu dokážete obhájit tak, aby to mileniál pochopil nejen logicky, ale i vnitřně. Mileniál vás nebude poslouchat čistě proto, že jste v hierarchii firmy nad ním. Své zkušenosti a to, že vaše pozice šéfa je opodstatněná, mu musíte dokázat. Když se vám to podaří, získáte spolupráci, která se silně vymyká obyčejnému odbavování úkolů.

Mladí potřebují vést k disciplíně a mnozí si to uvědomují, a dokonce aktivně hledají podporu. Vaší zodpovědností je akceptovat jejich hon za vítězstvím/ziskem/odměnami, ale zároveň dohlédnout na dobré etické návyky a vzbudit v nich vztah k činnosti, která vede k výsledkům. Pokud pracujete a podporujete pouze jejich naučenou motivaci na pomíjivá potěšení (vyhrané zakázky, finanční bonusy a podobně), pak formujete osobnost, která nakonec vybočí z hranic morálky nebo skončí se syndromem vyhoření.

A hlavně pamatujte na to, že dnešní podnikání je velmi orientované na vztahy. Jsou to ale úplně jiné vztahy než „služba za službu“. Pokud potřebujete omladit své podnikání, čtěte mezi řádky a hledejte vnitřní motivaci mladých, které chcete oslovit. Jedině tak s nimi dokážete navázat skutečný vztah.

Proč byste mladým měli dát šanci?

Jestli vám ke spolupráci s mileniály stále chybí důvody, pak vám jich ještě pár předhodím:

  • Ve srovnání s mladými jste nahraní se vzděláváním přes internet. Když budete chtít se svým podnikáním reagovat na změnu trhu, dostanete se kvůli informačnímu deficitu do pozice slabšího. Potřebujete si vychovat svého mileniála, který se v nejnovějších technologiích vyzná.
  • Když se rozhodnete izolovat před novou generací, jak ponesete obchodní jednání s nějakým „soplem“ ze start-upu, kterého vaše firma bude potřebovat?
  • Bez znalostí moderních „samozřejmostí“ se jen těžko dostanete k zakázkám, když na druhé straně web kamery bude sedět někdo, kdo na první pohled zjistí, že nedokážete ani sdílet vlastní obrazovku.

Tip na závěr

Vřele doporučuji porozhlédnout se po některé z knih nebo kurzů Mariána Jelínka, který byl trenérem profesionálních sportovců a dnes se věnuje koučingu včetně tématu výchovy.

Autor

Aneta

administrator

Podobné články

Budujte brand: Zkuste sociální síť TikTok

Poznejte populární sociální síť TikTok. Podobně jako na facebooku a instagramu, i na síti TikTok můžete tvořit obsah jako firma. Výhodou je skvělý organický dosah, který vám může přivést mnoho nových zákazníků, aniž byste zaplatili za reklamu. Co všechno síť TikTok nabízí a proč se s ním (ne)začít?   Co je TikTok?  TikTok je sociální síť,

Read More

Community management: budujte vztah se zákazníky 

Komunikace se zákazníky dnes už neprobíhá jenom v obchodě, ale i online, a to převážně na sociálních sítích. Nepříjemná obsluha v obchodě návštěvníky pravděpodobně odradí od dalšího nákupu, to stejné se vám může stát i v komentářích a zprávách na sociálních sítích. Dáme vám tipy, jak na community management, který buduje vztah se zákazníky.  Community

Read More

Psychologie barev v marketingu: Jak barvy vaší značky působí na ostatní?

Barvy mají na psychiku člověka větší vliv, než byste možná čekali. Mnohdy rozhodnou o tom, zda zákazník nakoupí. Co barvy symbolizují a jak s nimi pracovat v marketingu? Zjistěte víc o psychologii barev.  Jak funguje psychologie barev?  Podle výzkumů mají barvy velký vliv na podvědomí lidí. Určitě jste slyšeli obecné vysvětlení, že zelená barva uklidňuje

Read More