Každý zákazník = dobrý zákazník? Ne tak docela. Ačkoliv asi víme všichni, že v hubenějších časech někdy nelze přebírat, některé typy zákazníků se prostě přijímat nevyplatí. Zákazníci se sice liší obor od oboru, existují však typy, které se objevují téměř v každé oblasti. Které to jsou? A kterým je lepší se vyhnout obloukem? Na to se podíváme v dnešním článku.

1. Nerozhodný typ zákazníka

Klient, který úzkostně stojí nad každou menší volbou a bojí se udělat jakýkoliv krok, zkrátka není ideální na spolupráci. 

Nerozhodný klient vám nejprve schválí zadání, ale pak si v polovině uvědomí, že druhá možnost byla lepší, a tak po vás bude chtít, abyste to celé předělali. Vždyť to nebude zas tolik práce. Už aspoň víte, jak na to, že? Tento typ zákazníka představuje ve výsledku neuvěřitelný žrout času, který vám ale nikdo nezaplatí. 

Pokud není nazbyt a s tímto typem zákazníka musíte spolupracovat, rozhodně se u něj vyplatí trvat na fixním plánu a veškerá rozhodnutí nechávat jen na začátek. Jakmile je plán schválený, nic se nemění!

Tip: Přečtěte si také, jaké nejhorší věty můžete říct svému obchodnímu partnerovi.

2. „A levněji by to nešlo?“

Tento typ klienta bychom nazvali vyjednavač. Samozřejmě, na vyjednávání není nic špatného. V podnikání je ale velice důležité znát svou hodnotu a pod ni zkrátka nejít.

Pokud se klient na základě nízkého budgetu rozhoduje mezi levnější a dražší službou, určitě na to má právo. Chce-li po vás ale standardní práci za nižší cenu, než nabízíte, možná má zájem o služby horší kvality. Někde jinde. A netruchlete, s chronickým vyjednavačem by snižování ceny nemělo konce.

3. Zákazník všeználek

Sice pracuje v úplně jiném oboru, za sebou má ale vysokou školu života, díky které vám rád poradí. Úplně ve všem. S takovým zákazníkem může dát spolupráci pěkně zabrat. 

Jakkoliv jsou klientovy připomínky vždy důležitou součástí zakázky, pokud vám chce za každou cenu mluvit do toho, co děláte, možná by si to měl udělat rovnou sám.

Musíte-li s tímto typem zákazníka spolupracovat, je velice dobré mu hned na začátku slušně vysvětlit, že o jeho rady nestojíte. 

4. Nezastihnutelný typ zákazníka

Ví, co chce, ale nemá čas, aby vám to řekl. Tento typ zákazníka zkrátka počítá s tím, že máte telepatické schopnosti. Pokud u klienta na začátku spolupráce zaznamenáte, že neodpovídá na e-maily nebo že na něj musíte dlouho čekat se schválením každého kroku, možná se vyplatí raději zakázku ukončit. A nebo mu alespoň vysvětlit, že takhle to zkrátka nemůže fungovat.

Tip: Přečtěte si článek o tom, jak si lépe zorganizovat svůj čas díky time managamentu.

5. Full on aktivní klient

Druhým extrémem je pak klient, který nikdy nemá dost. Tento typ zákazníka vás nenechá na chvíli na pokoji. Nerespektuje pracovní dobu, protože sám sebe považuje za něco extra důležitého.

Samozřejmě existují zákazníci, kteří si nadstandardní péči (mimo pracovní dobu) zaslouží. S člověkem, který vaše nepřetržité služby považuje za samozřejmost, aniž byste mu je nabídli, však spolupráce zkrátka nebude příjemná. 

Kam dál? Přečtěte si článek o tom, jak najít pro svůj byznys investora a jak ho správně oslovit.

Autor

Aneta

administrator

Podobné články

Budujte brand: Zkuste sociální síť TikTok

Poznejte populární sociální síť TikTok. Podobně jako na facebooku a instagramu, i na síti TikTok můžete tvořit obsah jako firma. Výhodou je skvělý organický dosah, který vám může přivést mnoho nových zákazníků, aniž byste zaplatili za reklamu. Co všechno síť TikTok nabízí a proč se s ním (ne)začít?   Co je TikTok?  TikTok je sociální síť,

Read More

Community management: budujte vztah se zákazníky 

Komunikace se zákazníky dnes už neprobíhá jenom v obchodě, ale i online, a to převážně na sociálních sítích. Nepříjemná obsluha v obchodě návštěvníky pravděpodobně odradí od dalšího nákupu, to stejné se vám může stát i v komentářích a zprávách na sociálních sítích. Dáme vám tipy, jak na community management, který buduje vztah se zákazníky.  Community

Read More

Psychologie barev v marketingu: Jak barvy vaší značky působí na ostatní?

Barvy mají na psychiku člověka větší vliv, než byste možná čekali. Mnohdy rozhodnou o tom, zda zákazník nakoupí. Co barvy symbolizují a jak s nimi pracovat v marketingu? Zjistěte víc o psychologii barev.  Jak funguje psychologie barev?  Podle výzkumů mají barvy velký vliv na podvědomí lidí. Určitě jste slyšeli obecné vysvětlení, že zelená barva uklidňuje

Read More