Jak najít investora (a jak s ním rozhodně nemluvit)

Investor

Vstup investora do podnikání je dvousečná zbraň. Investor totiž vašemu projektu zároveň dává i bere sílu. Pokud však máte spočítáno, že se bez něj zkrátka nepohnete z místa, přečtěte si náš článek. Poradíme vám, jak v prostředí investorů chodit, aniž byste působili jako slon v porcelánu.

Jak najít investora?

Ze všeho nejdříve si uvědomte, že hledání investora není tak jednoduché jako párování běžné nabídky s poptávkou. Nikoho neoslníte, když rozpošlete náhodně vybraným subjektům unifikovanou nabídku spolupráce. 

Nejlepší cesta pro hledání strategického partnera je přes komunitu a doporučení. Start-upisté se mezi sebou znají a komunikují spolu. Ze všeho nejdříve se k nim proto můžete připojit a požádat je o sdílení zkušeností a tipů na konkrétní investory.

Ať už na to půjdete přes související konference, networkingy, start-upové portály nebo specializované weby pro zprostředkování kontaktu, dříve či později najdete někoho, kdo vás uvede do společenství founderů, kteří budou mít potřebné know-how.

Tip: Nikdo se nebude bavit s nováčkem, který ví všechno nejlépe. Až prorazíte do cílové komunity, připomeňte si, že jste přišli požádat o radu (totéž platí pro jednání s investorem). 

Jak oslovit investora?

Pro oslovení je důležité uvědomit si, na koho cílíte, a to velmi konkrétně. Proč kontaktujete právě tohoto investora? Předem si ověřte, jestli se zajímá například o vklady do technických či ekologických projektů nebo mu jde primárně o jistotu návratnosti vkladu. 

Existují strategičtí investoři, kteří volí spolupráci v rámci jednoho zvoleného oboru například proto, aby v něm získali expertní zkušenosti. Tito lidé vám mohou přinést relevantní obchodní kontakty a budou rádi přinášet i podněty k rozvoji vašeho podnikání. Jinou kategorií investorů jsou kapitáloví investoři, jejichž cílem je především zisk.

Tip: Při oslovení investora se nesnažte oslnit pouze výnosem, nebo naopak pouze nápadem/oborem. Použijte kombinaci obojího a v prezentaci přidejte prostor té části, která je pro protistranu rozhodující.

Pitch deck – nesnažte se vařit z vody

Pokud existuje nějaké pravidlo, které platí ve všech fázích hledání a komunikace, pak je to důsledná příprava strategie a prezentace. Největším zabijákem jsou totiž situace, kdy vás někdo nachytá v následujících situacích:

  • Nemáte jasnou představu o tom, co chcete a co nabízíte, případně misky vah s oběma hodnotami nejsou v rovnováze.
  • Při představení projektu improvizujete v očekávání, že bude lepší prezentovat svůj projekt v reakci na dotazy protistrany.
  • Projekt a jeho předpokládaný úspěch jste si neověřili na analýzách trhu, takže dostatečně neznáte konkurenční prostředí či objem potenciální poptávky.
  • Víte přesně, jak byste využili vložené peníze, ale už nevíte, jaký bude další vývoj nebo jaké jsou možnosti expanze.
  • Předpokládáte, že pro realizaci si vyberete do týmu levnou pracovní sílu nebo nadšence, kteří nemají potřebné zkušenosti, a na projektu se budete společně učit.

Jak tedy najít investora v 5 jednoduchých krocích?

  1. Připojte se do skupiny start-upistů a požádejte je, aby vám doporučili investora.
  2. Než investora oslovíte, zjistěte si o něm co nejvíce informací.
  3. Při prezentaci se zaměřte jak na nápad, tak na výnosy. Trochu více prostoru ale dejte té části, která je pro konkrétního investora rozhodující.
  4. Důkladně se připravte. Udělejte si analýzu trhu a propočítejte vše důležité.
  5. Předneste konkrétní plán, kam váš projekt směřuje a k čemu peníze využijete.

Závěr

Když úspěšně projdete náborem investora, získáte možná i mentora a spojku do relevantní společnosti. Může se ale stát, že si do podnikání pozvete člověka, který vás bude neskutečně brzdit v rozhodování neúměrnými požadavky na reporting výsledků nebo schvalovacím kolečkem pro každou změnu. Před zahájením spolupráce si proto ověřte povahu a představy o procesech druhé strany.

Pavla Rýgrová