muž píše na počítači

Marketing není jenom o číslech a výsledcích. Důležitou součástí je budování značky. Abyste dokázali vaše zákazníky oslovit a přesvědčit, aby nakoupili zrovna u vás, musíte je zaujmout. Jakmile máte jejich pozornost, ještě není vyhráno. Vy potřebujete jejich důvěru. Chcete, aby se do vás zamilovali a aby si vás spojili s oborem, kterému se věnujete. Lidé se nezamilují do značky, ale do osobnosti. Pojďme se podívat na to, jak funguje branding a co jsou archetypy značky.  

Co je to brand? 

Brand je vaše značka. Není to jen název, logo a obor, kterému se věnujete. Schovává se za ním mnohem víc. Jsou to vaše hodnoty, na základě kterých firmu budujete. Je to způsob, jakým komunikujete a jak vás vnímá okolí. Představte si brand jako osobnost vaší firmy. Tahle osobnost se potkává s ostatními a nějak na ně působí. To, jak na ně působí, ovlivňujete vy pomocí brandingu. 

Jak funguje branding? 

Branding vám pomůže lépe pochopit vaši značku. Můžeme tam zařadit tvorbu samotného brandu od stanovení vize a hodnot až po vytvoření loga, určení barev a komunikace. Neobejdete se bez jasné strategie, díky které zvýšíte povědomí o značce a vybudujete lovebrand. Abyste vdechli své značce život, nezapomeňte zvolit brand archetypy. 

Co jsou archetypy značky? 

Archetyp znamená pravzor. Jeho význam je spojen s kolektivním nevědomím a jménem Carl Gustav Jung, který se tomuto tématu věnoval. Archetypy představují základní lidské emoce a rysy chování, které se objevovaly v bájích a pohádkách. Jednoduchým příkladem archetypu je hrdina. Určitě se vám hned vybaví vlastnosti jako odvážný, dobrosrdečný, nadaný. Na základě stanovení brand archetypu uděláte ze své značky osobnost, kterou si lidé zapamatují. Odlišíte se od konkurence a vytvoříte silnější pouto mezi vámi a zákazníkem. 

Jak zvolit archetypy? 

Pojďme se v krátkosti podívat na 12 archetypů, které můžete zařadit do marketingu značky. 

  1. Vládce 

Moc a kontrola, to je hlavním znakem vládce. Zároveň mu ale nechybí charisma a cílevědomost, která ho žene dopředu. Může si připadat povýšeně, ale jeho autorita je přirozená. Patří sem značky Porsche, Louis Vuitton nebo Rolex. 

  1. Tvůrce 

Inspiruje ostatní a dává jim naději, že můžou vytvořit cokoliv. Nekončící fantazie a kreativita, to jsou hlavní rysy tvůrce. Motivuje ostatní a bojí se průměrnosti. Značky Apple a YouTube mají tento archetyp. 

  1. Objevitel 

Svoboda, vystupování ze své komfortní zóny, dobrodružství a posouvání svých hranic, to je nejdůležitější pro objevitele. Je velmi ambiciózní a plný energie. Můžeme sem zařadit značky GoPro nebo Jeep. 

  1. Pečovatel 

Hlavním posláním je pomáhat ostatním. Empatie a pochopení mu nechybí. Stará se především o ostatní a pak až o sebe a může mít problém říkat ne. Pampers a Johnson & Johnson sem rozhodně patří.  

  1. Milenec 

Vyvolává emoce a navazuje vztahy. Láska je pro něj nejdůležitější. Snaží se být atraktivní a potěšit druhé. Je vášnivý a chce, abyste se do něj bláznivě zamilovali. Příkladem značek je Ferrero Rocher, Chanel nebo Alfa Romeo. 

  1. Klaun 

Užívat si života a zůstat optimistický, to jsou jeho hlavní rysy. Bez humoru a smíchu by to nešlo. Udržuje si své vnitřní dítě v jakékoliv příležitosti. Patří sem Fanta nebo Old Spice. 

  1. Hrdina 

Jde si za svým cílem. Je odhodlaný a nebojácný. Snaží se zlepšit svět. Je nezávislý a ambiciózní, nic ho nezastaví. Bojí se selhání. Značky Nike a BMW mají tento archetyp. 

  1. Kouzelník 

Vizionář, který zvládne nemožné. Jeho charisma a neobyčejnost vás dostane. Chce plnit i ty nejbláznivější sny. Má velké vize a nevzdává se. Příkladem je Disney a Tesla. 

  1. Rebel 

Neuznává pravidla a miluje svobodu. Je si velmi jistý sám sebou a krutě upřímný. Chce změnu a nebojí se riskovat. Otevírá tabu témata a s ničím se nepáře. Určitě sem patří značky MTV, Vans nebo Captain Morgan. 

  1. Mudrc 

Studuje a hledá informace, aby našel pravdu. Bádá nad otázkami života. Umí skvěle předávat informace a vzdělávat ostatní. Chce udělat ze světa lepší místo a je velmi inteligentní. Často se ale svým nekonečným studiem izoluje od společnosti. Patří sem Google, CNN a The New York Times. 

  1. Neviňátko 

Dobrá duše, která touží po tom, aby byli všichni šťastní. Optimismus z něj srší a nikdy neztrácí naději. Nevinná čistá bytost, kterou lze připodobnit k dítěti, protože přesně takovou energii předává. Jeho pohled na svět může být až naivní. Příkladem je Coca-Cola nebo Dove. 

  1. Jeden z nás 

Je velmi pokorný, přátelský a skromný. Snaží se zapadnout a nevybočovat. Chce rovnost a sounáležitost. Dokáže ostatní motivovat a být milý. Patří sem značky Hornbach a IKEA. 

Tyto persony vám pomůžou odlišit se od ostatních a dát jasně najevo, kdo jste. Pokud si nevíte rady, nechte celý brand management na zkušených odbornících. Kvalitní brand manager vám dokáže velmi pomoct, nicméně vy hrajete v budování brandu velkou roli. 

Branding není jediná důležitá věc

Jenom o brandingu to ale není. Budování značky je sice jedna z klíčových aktivit, která vám pomůže v budování byznysu, těchto aktivit je ale mnohem víc. Chcete svoje podnikání posunout výrazně dál? Přečtěte si knihu Evoluce podnikání, která vám pomůže s růstem vaší firmy. 

Autor

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Podobné články