Buďte on-line nebo vůbec nebuďte

online-podnikani

Marketing na internetu a líbivé webovky nepotřebuji, stojí to „majlant“ a akorát se na mě přiživí nějací hipsteři a sluníčkáři, kteří nikdy skutečně nepracovali rukama a neznají hodnotu peněz.

Když bude nejhůř, začnu „po staru“ obvolávat všechny potenciální zákazníky a někdo se chytne. Až budu mít tolik peněz, že nebudu vědět, co s nimi, tak si zaplatím nový web.

Koronavirus je zlo, karanténa je zlo, jen doufám, že od státu v rámci druhé vlny nákazy přijde nějaká skutečná finanční podpora, protože úspory nevydrží.

Koronavirus zabíjí staré podnikání

Ať už chcete nebo ne, první vlna karantény zasáhla společnost mnohem víc, než se může zdát. Nárazově urychlila přijetí technologického pokroku a návrat ke starým pořádkům nečekejte. Pro podnikání to znamená jediné, kdo se nepřizpůsobí, ten nepřežije. Co jste ve svém podnikání změnili během první vlny covidu na jaře a jak jste připravení na opakování krize?

Jako podnikatel velmi dobře znám cenu vydělaných peněz a v době tak bezprecedentních změn ekonomiky, které právě zažíváme, zcela podporuji myšlenku velmi rozvážného nakládání s financemi. V souvislosti s podnikáním ovšem existuje celá řada opatření, která stojí pouze čas a vaši snahu o adaptaci na „dobu webovou“, tedy přeorientování se na on-line prostředí, kam se lidé velmi rychle stahují. Pokud podnikatel vytrvale ignoruje bezplatné aktivity, které ho mohou zachránit, pak mluvíme o lenosti, nikoli o úsporném provozu.

Proč být on-line

Pokud váš zákazník sedí doma v karanténě, má šanci dozvědět se ze svého obýváku, že vaše firma sídlí pár ulic od něj a co poskytujete? I kdyby žádné další plošné zavírání podniků nepřišlo, jak oslovíte někoho, kdo se právě přistěhoval z jiného města a hledá v okolí svého nového domova různé služby? Nebavíme se tu o hypotézách nebo domněnkách, ale o nové realitě.

Příklad č. 1
Velké množství „pražáků“ dlouhodobě migruje z matičky Prahy za levnějším bydlením a trochou toho klidu do menších měst. A když zakotví, hledají poskytovatele služeb stejným způsobem, jako se to dělá v Praze. Vezmou do ruky telefon a snaží se vygooglit nejbližší kadeřnictví s pár pěknými fotkami, recenzemi a rezervačním systémem.

Příklad č. 2
Nedávno jsem služebně jela do Brna. Chtěla si dojít na oběd a stihnout rychlou manikúru před večerní konferencí. Rozhodně jsem neměla čas chodit po ulicích, abych náhodou narazila na potřebný salon. Na internetu jsem bohužel nenašla žádné informace o tom, kam vyrazit, takže jsem se spokojila s obědem v nejbližší slušně vypadající restauraci a manikúru vypustila. Zní vám to snobsky? Takto se vydělávají nebo prodělávají peníze. Vy ve svém podniku chcete „snoby“ s otevřenou peněženkou a čím víc potřebují vyřešit svůj „malicherný“ problém, tím líp, protože za to ochotně zaplatí.

Malé náklady pro velký výsledek

I s malým rozpočtem se dá hrát velké divadlo. Svůj podnik například můžete bezplatně zapsat do takzvaných adresářů vyhledávačů Seznam a Google. To znamená, že na mapě získáte svůj „špendlík“, který všem hledajícím ukazuje, kde sídlíte, co poskytujete nebo prodáváte a kdy máte otevřeno.

Vhodným základem je také webová stránka, kterou v adresáři zveřejníte. Pro začátek postačí vytvořit jen dobře vypadající „microsite“, to znamená web tvořený pouze jednou stránkou. Investice do takového webu vás může vyjít na pár set korun, za které si koupíte připravenou šablonu webu, kam jen vypíšete pár slov o sobě a své práci a přidáte líbivé fotky.

Pokud nechcete ani těch několik stovek „vyhodit z okna“ pak:

  1. Nevkládejte na svůj web obecné fotky z fotobanky nebo z internetu, ale použijte vlastní. Ne všichni se fotíme s nadšením, ale teď se bavíme o podnikatelském přístupu, nikoli o povinném focení na rodinné oslavě, takže svou případnou nechuť potlačte, dejte si třeba malého panáka do kafe na kuráž a pusťte se do toho.
  2. Webová stránka bude vaše nová výloha, proto na ní vyvěste svá lákadla. Informace o tom, že svou práci děláte již sto padesát let nebo že poskytujete obrovskou slevu, nikoho neohromí. Zákazníci chtějí vědět, kdo jste a proč mají svěřit své peníze zrovna vám. V tom buďte konkrétní. Odpovězte jim na otázky, jak děláte svou práci a proč se právě k vám zákazníci vrací.
  3. Nesnažte se okopírovat Alzu a propagovat se pomocí unikátního maskota. Na internetu je milion roztomilých pejsků, kolibříků, UFOnků a dalších tvorečků, kteří mají být originální tváří značky nebo podniku. Propagujte svůj „obličej“ a svoje jméno a to všude. Používejte přímá sdělení, která vychází z jasných potřeb zákazníka: „Já jsem XY a stojím si za svou odvedenou prací“, „Moje motto a můj cíl je takový, že…“, „Pokud potřebujete řešit konkrétní věc XY, pak vám pomohu tak a tak, protože…“.
  4. Vysvětlete svým zákazníkům, jak jste připraveni na práci a poskytování služeb v případě další karantény. Co jim dokážete poskytnout, pokud budete nucení zavřít svou provozovnu? Pokud si nevíte rady, hledejte na internetu službu, která sdružuje podnikatele, jako jste vy, a nabízí spolupráci při distribuci jejich služeb a zboží.

Vyšší level vašeho podnikání on-line

Budování a stabilizace vašeho podnikání je dlouhodobý proces, který i v on-line prostředí má svá pravidla. Pokud máte volné finanční prostředky a chcete obstát i v době „krize“, pořiďte si parťáka, který se vám postará o reklamu. Pokud to pro vás není vhodná cesta, pak se zaměřte na bezplatné on-line kurzy pro podnikatele a aktivně se vzdělávejte. Pozorujte ostatní firmy (stejně veliké, jako je ta vaše) a jejich prezentaci, zkoušejte kopírovat a testujte, co vaší firmě pomáhá a co ne. Když vytrváte, najdete svoji vlastní cestu, a to je pozitivní tečka na konec.

Pavla Rýgrová