Buďte značka! Osobní branding a jak na něj

Znáte jména jako Oprah Winfrey, nebo Donald Trump? No dobře, každý případ možná není zrovna ten učebnicový, ale mají něco společného: silnou osobnost. A přesně na tom stojí stále více skloňovaný osobní branding. Co se pod pojmem osobní brand vlastně skrývá? A jak si ho vybudovat? Tady máte pár dobrých rad do zčátku.

Co je osobní brand?

Určitě jste se už setkali s firemním brandingem. Osobní branding je v podstatě něco podobného, jen místo firmy, jdete na trh s vlastní kůží. Osobní branding je strategie budování vlastní marketingové osobnosti. Ano, správně, vlastně prodáváte sami sebe. Vyprávíte svůj příběh, příběh o tom, za čím si stojíte a kdo vlastně jste. A ve finále taky proč by vám ostatní měli věřit a proč by si měli vybrat právě vás, ať už se věnujete kterémukoliv oboru.

Jak se liší osobní branding a budování dobrého jména?

Osobní branding je trochu víc než jen budování dobrého jména. Dobrého jména dosáhnete tím, že budete produkovat kvalitní služby, odvádět dobrou práci a ta potom bude mluvit za vás. Dobré jméno vybudují v podstatě vaši zákazníci, spolupracovníci, nebo nadřízení, kteří o vás začnou samovolně šířit povědomí a budou vám vlastně dělat dobrou reklamu. Osobní branding je dlouhodobá strategie, jak dobré pověsti dosáhnout. Je to způsob komunikace, kterým se snažíme ovlivnit to, co si o nás a o naší práci ostatní myslí.

Jak můžete využít osobní brand ve firmě?

Osobní brand se ale nemusí týkat jen umělců, sportovců, a dalších jednotlivců. V současné době je osobní branding stále častěji využívanou strategii i ve firmách. A nejedná se zdaleka jen o majitele firmy a CEO. Stále více firem se snaží zvýšit svou autenticitu právě přes osobní branding svých zaměstnanců. Koupíte si raději chleba od Penamu, nebo od „naší pekařky Katky, která bydlí v Brně, od malička zbožňuje pečení a vyhrála dokonce několik ocenění“? Ukažte vašim klientům, že váš tým stojí na silných individualitách a získejte náskok nad bezejmenným korporátem.

Vytvořte si strategii

V první řadě je potřeba stanovit si cíle. Čeho chcete dosáhnout? Čím chcete zaujmout? V čem se odlišujete od všech ostatních ve vašem oboru? Možná jste jedním z tisíců automechaniků, ale jen vy o tom dokážete poutavě psát na blog. Budování osobního brandu, stejně jako každý projekt, který za něco stojí, je běh na dlouhou trať. Připravte se na něj. Vytyčte si cíle, zamyslete se na celkovou strategií a průběžně se vzdělávejte. Tento článek nebude pro budování vašeho brandu samospásný (bez ohledu na to, jak moc bychom chtěli).

Autenticita táhne

Na prvním místě je autenticita. Nejenže je to to, co lidi zajímá, ale pokud si budete hrát na něco co nejste, za chvíli to na vás praskne. Jako když vyrábíte vegan produkty a najednou se na vás provalí, že vlastníte taky střelnici, kde nabízíte víkendové lovecké pobyty. V tu chvíli máte celkem po podnikání.

Zaznamenávejte průběžně to, co děláte, i kdyby to měly být každodenní aktivity. Je fajn, že máte nadupaný profil na LinkedIn, ale to, co vás odliší od ostatních je právě ta fotka na Instagramu, kde vaši fanoušci zjistí, že i top class manažer rád odpočívá na rybách, stejně jako oni. Vybudujete si tak důvěru a vytvoříte pouto.

Dělejte to, v čem jste dobří

Jak už jsme nastínili výše, zaměřte se na to, co vám jde dobře. Umíte vyprávět příběhy? Vsaďte na psaní blogu, nebo podcast. Jestli jste spíše technicky zaměřený typ, natáčejte videa s návody. Zkrátka a dobře, vyberte si to, v čem se cítíte dobře a netlačte to na sílu, jinak vás to stejně brzy přestane bavit.

Od toho se odvíjí také další důležitá strategie, a tou je volba komunikačního kanálu. V dnešní době musíte fungovat online, abyste byli vidět. Vyberte si tedy platformu, která vám sedí a přizpůsobte tomu zbytek strategie.

Držte se svého plánu

Pamatujete si na ten cíl, který jste si vytyčili na začátku? Držte se ho. Budování osobního brandu není sprint, ale maraton. Pokud v počáteční euforii publikujete deset videí, nebo článků týdně a pak se na půl roku odmlčíte, nebude to pro váš osobní brand působit dobře. Utvořte si média plán a publikujte pravidelně.

Nezapomínejte kultivovat i své vystupování

Nakonec vám dáme ještě jednu dobrou radu: dbejte nejen na obsah, ale i na formu. Možná jste skutečně jednička ve svém oboru, možná to, co děláte, děláte skvěle a dřív nebo později přijde to, na co jste čekali – budete vidět. Buďte na to připraveni. Pracujte na svém vystupování. Dbejte na to, co o vás říká vaše image, jakou máte řeč těla a nezapomínejte na osobní komunikaci. Osobní branding totiž není o narcismu. Ukažte vašim fanouškům, proč by ve vás měli mít důvěru a co jim můžete předat, místo toho, abyste se veřejně chlubili s tím, kolik se vám daří vydělávat.  

Pavla Rýgrová