Influenceři – must have, nebo zbytečný trend?

Znáte Kazmu nebo Leoše Mareše? Co si myslíte o jejich práci – považujete to, co dělají, za práci? Je vcelku jedno, jak ohodnotíte jejich snažení, protože pokoušet se vyvracet jejich faktický vliv na společnost by nedávalo smysl. Influencer marketing se pro značky, služby a produkty stává vstupní branou k potenciálnímu publiku. A nejen to, práce influencerů má silný dopad i na myšlení jejich followers (sledujících), protože na sociálních sítích propagují určitý způsob života. Vytváří přitom mimo jiné dojem, že je vlastně známe, a proto jejich „doporučení“ podvědomě vnímáme úplně jinak než sdělení z plakátu na oficiální reklamní ploše.

O úskalích propagace na sociálních sítích v současnosti se můžete něco nového dozvědět i v našem podcastu o Facebooku.

Influencer mluví řečí vaší persony

Pokud podnikáte, pak správný influencer je vaše ztělesněná marketingová persona, to znamená zástupce některé vaší cílové skupiny zákazníků. Když chcete k prodeji služeb nebo produktů využít marketingové nástroje, nejprve se vždy stanoví několik person neboli ideálních zákazníků. Každý z nich je definovaný pohlavím, věkem, lokalitou, specifickými zájmy a konkrétní potřebou, na kterou reaguje vaše firma svou činností. Influencer by měl zapadat do připravené kategorie svými zájmy a on-line prostředím, ve kterém se díky nim přirozeně pohybuje.

Velký zájem o svou značku můžete vzbudit např. v podcastu. Poslechněte si, jak takový podcast udělat dobře.

Influencer nechce být billboard k pronájmu

Pokud se rozhodnete „pořídit si“ inflluencera s jistou dávkou počáteční skepse, pak vězte, že budete možná překvapení propracovaností světa, do kterého nahlédnete. Skutečný influencer marketing není zanedbatelný výstřelek naivních dětí, které parazitují na pracujících lidech a nechávají se zaopatřit darovanými produkty. Stejně tak nepovažujte influencera za živou reklamu, kterou si zaplatíte. Ne všichni z nich jsou ve věku generace „Z“ řízené egem a neukojitelnými materiálními potřebami, ale každý z nich cítí zodpovědnost ke svým followerům a společnosti. Tento typ spolupráce nenastavíte striktní smlouvou. Pokud nemáte chuť „párat se” se snahou pochopit myšlení a motivaci influenacerů, dělejte jiný typ marketingu, tohle zkrátka není pro každého.

Jak si vybrat influencera?

Jak je zmíněno výše, markeťáci a influenceři se sdružují do komunit a vytváří si se svým publikem celý mikrokosmos. Dnes existují jednotlivci i celé společnosti, kteří se živí vyhledáváním influencerů a jejich propojováním s poptávajícími firmami. Pokud chcete vyzkoušet navázání spolupráce, pak k věci přistupujte s respektem k hodnotám protistrany a zároveň s pragmatickým uvažováním.

Nejdříve vyhledejte influencera pro svou konkrétní cílovou skupinu. K tomu potřebujete, aby to byl někdo, s kým se vaše publikum ztotožní na základě stejných cílů nebo společných problémů (cílem může být například ekologicky šetrný způsob života nebo řízení hubnutí, sdílený problém je třeba výchova dětí během home office v karanténě).

Influencera najdete poměrně snadno přes Google, který vás navede k blogerským žebříčkům a seznamům. Další cesta může vést přes zájmové skupiny. Na Facebooku je jich dost, ovšem ty lepší si pečlivě hlídají, koho mezi sebe pustí. K využití se také nabízí již zmíněná specializovaná agentura.

Není na škodu ověřit si reálný dosah influencera. Pro tento účel slouží takzvaný engagement rate, metrika popisující množství interakcí, které sledující provádí s publikovaným obsahem. Možná už víte, že příspěvky, které zveřejníte na sociálních sítích, se zobrazují nebo nezobrazují podle toho, jak moc je váš profil „zajímavý“ pro okolí. Vaši popularitu určuje složitý algoritmus i na základě toho, jestli se svým obsahem získáváte nějakou formu hodnocení (like, proklik atd.). Pokud má Influencer neaktivní publikum, pak vám nemůže poskytnout relevantní publicitu.

Závěrem – pro influencer marketing existují zákony

Na závěr bych ještě doplnila informaci, která pro vás možná bude překvapivá. Vzhledem k tomu, že propagační činnost influencerů spadá pod zákon o regulaci reklamy a zákon o ochraně spotřebitele, tak se na ni vztahují i právní povinnosti. Především tu mluvíme o povinném označení reklamního obsahu, v opačném případě se jedná o klamání spotřebitele a v tomto směru probíhají kontroly.

Influencer marketing je zkrátka aktuální téma ve všech ohledech, vzbuzuje emoce a ty se těší velké oblibě. 

Pavla Rýgrová