Jak nedělat reklamu na FB

Reklama na Facebook

Chcete se svým podnikáním na Facebook a máte pocit, že i Facebook chce vás? Mno, řekněme, že spíše touží výhradně po vašich platbách za reklamu. Faktem je, že tahle sociální síť je extrémně prodejná bestie, která vás ke skutečně užitečným kontaktům jen tak nepustí.

Jak to tedy v síti funguje?

Facebook se chová tak, aby měl u svých uživatelů úspěch. Prohlásit o FB, že se nějak chová nebo určitým způsobem uvažuje, rozhodně není nadsázka. Za vším samozřejmě stojí uměle vytvořené vzorce – takzvané algoritmy. Představují obrovské množství sepsaných pravidel, která třídí masu dostupného obsahu na základě priorit. Ve výsledku každý uživatel vidí na Facebooku svůj vlastní výběr příspěvků, sestavený podle osobních preferencí. To je podstata timeline.

Co Facebook chce pro své uživatele?

Pokud jste viděli film o vzniku Facebooku, nemělo by pro vás být překvapení, že se celá záležitost točí kolem zábavy. Každý, kdo FB zapne ve volné chvíli, se chce jen trochu rozptýlit a ujistit se, že mu neutekla žádná žhavá novinka. Ve většině případů uživatel prostě jen letmo scanuje svou timeline, dokud ho něco nepraští do očí. Cílem FB je naservírovat mu co nejlepší obsah, aby ho u aplikace udržel co nejdéle.

Jaká reklama nezabere?

Z toho, co jste se dočetli výše, byste měli dokázat odhadnout, jak na reklamu přes sociální sítě. Potřebujete se dostat do obsahu, který projde přes algoritmy a ukořistí si svůj kousek návštěvníkovy přelétavé pozornosti. Nikdy tedy nebude fungovat nic, co nepobaví, nešokuje nebo neinspiruje. Má to ale háček – pokud nejste Seznam, nezkoušejte se prosadit tím, že do svých reklam nacpete roztomilého pejska s očekáváním, že někoho dojmete. Vytrénovaná „imunita“ uživatelů zvládne zcela s přehledem odstínit i největší slevy, reklamní fotky z fotobank, veškeré delší texty nebo pokusy o vážný tón.

Nenasytné preference

Aby toho nebylo málo, tak dobře vymyšlené téma a vzhled rozhodně nestačí. Jde o to, že sice můžete vytvořit naprosto perfektní reklamu, která by pro cílové publikum byla zajímavá, ale síť vás k němu jednoduše nepustí.

Kromě provedení se hodnotí také vaše předpoklady k tomu, být dobrou investiční příležitostí. Pro Facebook je to jako sázka na dostizích. Pokud svým reklamám nastavíte nízký rozpočet a nenecháte je běžet dlouhodobě, vaše šance na úspěch jsou minimální. Zásadní roli má také platební metoda. Síť bude milovat vaši kreditní kartu, ale nikdy se nesmí stát, že by se platba zpozdila. Dopad na výkonnost reklamy má i výměna napárované platební karty.

Reklama pro reklamu? Blbost…

Rozhodnutí dělat reklamu na Facebooku jen proto, že na vás FB odevšad svůdně pomrkává, je naivní vyhazování peněz. Jakmile založíte firemní stránku nebo přidáte příspěvek, sociální síť se vás bude snažit přesvědčit o tom, že za dvě kliknutí získáte skvělou budoucnost. Stojí to pár kaček a zobrazíte se tisícovkám lidí. Ano, to je sice pravda, ale neznamená to vůbec nic. Tisícovka lidí, kteří se o vás nezajímají, nepředstavuje skutečnou příležitost získat platícího zákazníka.  Nejdříve potřebujete marketingovou strategii.

Pár dobrých tipů v bodech

V tomto článku není prostor na rozepisování do detailu, ale mám pro vás alespoň několik základních pravidel k promyšlení:

  • Uživatelé reagují na to, co jim připadá povědomé, co má příběh.
  • Na síti oslovíte s šokujícím obsahem, ale musí dávat smysl (podvědomě).
  • Obsah potřebuje klíčová slova, která zachytí pozornost.
  • Příspěvky musí uživatel „pobrat“ i s minimálním úsilím.
  • Bez přípravy měření metrik nezačínejte.
  • Funkční marketing nabaluje publikum postupně, jako sněhová koule.

Pavla Rýgrová