Koronavirus v podnikání

Kdybyste se mě před rokem zeptali, jestli si dokážu představit nějaký dramatický celosvětový „zvrat“, který pravděpodobně zažiju, asi bych zmínila jasně se rýsující ekonomickou krizi nebo kyberútoky z Číny. Stalo se ale něco jiného a přišlo to nenápadně. Přesně tak, jako by to bylo ve filmu. Osamělý vědec upozorňuje na neviditelné riziko šířícího se viru, který může zasáhnout celou naši planetu. Pamatuji si, jak jsem loni s pedikérkou „debatovala“ o tom, že to je nejspíše mediální bublina. Dnes jsme uprostřed druhého nouzového stavu. Co nakonec ukázal covid-19 českým podnikatelům?

Jestli chcete podporu, odstěhujte se z republiky

Pokud se dá na podzim roku 2020 říct něco s jistotou, tak to, že stát se o střední třídu nepostará. Alespoň stávající podoba našeho státu s aktuální vládní garniturou to neudělá. Na jaře se celá záležitost dala zahrnout do předvolebních aktivit. Byla to skvělá příležitost, jak si zaplatit přízeň pléna. Státní peněženka se i tak otevřela až ve chvíli, kdy to bylo absolutně nevyhnutelné. Firmám byl nabídnut alespoň poslední článek malíčku na pomocné ruce.

Podnikatelé dostali své „držhubné“ a v létě jsme si všichni mohli vesele pobíhat po celé ČR bez roušek. Nyní jsme ale otroky pokusných zákazů a systematické demolice sektoru malých a středních podnikatelů.

Cashflow a nutnost investic

Jedinou odpovědí na otázku: „Jak přežít?“ je nastavit plán pro cashflow a zároveň investovat do proměny. Pokud máte obavy o finanční udržitelnost a utahování opasku je nevyhnutelné, komunikujte napřímo se zaměstnanci a vysvětlete jim své plány. Investujte čas a energii do hledání nového způsobu, jak oslovit a komunikovat se svými zákazníky na dálku, v on-line prostředí. Když začnete uvnitř firmy mluvit transparentně, můžete ten správný tip získat právě od kolegů nebo podřízených. Takový návrh může být leckdy účinnější a levnější než pomoc od expertů zvenčí.

Tohle se týká všech a jen tak to nezmizí

Po jarních událostech a prvních restrikcích přišly dopady, které se daly předpokládat, i když na ně nikdo nechtěl ani pomyslet. Začaly padat vyhazovy z řadových pracovních míst vyhladovělých výrobních podniků a rozhoupaly se i židle na vysokých manažerských pozicích v nadnárodních společnostech. Naprosto nečekaně začala předpovídaná komplexní restrukturalizace trhu.

Velké korporace celou situaci díky škrtům nějak zvládly, ale malé podniky si prošly existenční krizí. Jedinou spásou pro každé období změn je lidský důvtip a schopnost okamžitě začít hledat novou cestu. A tak se část podnikatelů neskutečně rychle posunula vpřed. Pozornost spotřebitelů se přesunula do on-line světa a prozíraví podnikatelé je následovali.

Jaký je „nový zákazník“?

Nový zákazník je vlastně stále ten samý starý zákazník se stejnými potřebami, jen brouzdá před on-line výlohami místo toho, aby svou poptávku řešil pochůzkami po kamenných obchodech. Problém je v tom, že hodně prodejců dosud nevěnovalo dostatečnou pozornost tomu, jak takový zákazník přemýšlí. Transformace myšlení kupujících totiž proběhla již před koronakrizí.

Co tedy chce zákazník slyšet, vidět, koupit?

Abyste z internetu dokázali dostat zisk, potřebujete zákazníka zaujmout. Využijte příběh své firmy, produktu nebo služby a s jeho pomocí hledejte společnou řeč s publikem, které se chce bavit, vzdělávat a komunikovat s vámi. Z takového publika postupně dokážete rekrutovat své kupující. Pokud dokážete vysledovat, na které podněty vaše cílová skupina reaguje, máte vyhráno. 

Autor

Aneta

administrator

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Podobné články