Barvy mají na psychiku člověka větší vliv, než byste možná čekali. Mnohdy rozhodnou o tom, zda zákazník nakoupí. Co barvy symbolizují a jak s nimi pracovat v marketingu? Zjistěte víc o psychologii barev. 

Jak funguje psychologie barev? 

Podle výzkumů mají barvy velký vliv na podvědomí lidí. Určitě jste slyšeli obecné vysvětlení, že zelená barva uklidňuje a červená naopak vzbuzuje vášeň. Něco na tom bude, nicméně vnímání barev je naprosto subjektivní záležitost. Barvy v lidech vyvolávají emoce a pojí se se zážitky a zkušenostmi, které člověk během života získal. Pro většinu lidí bude pravděpodobně zelená působit klidně, protože symbolizuje přírodu a hojně ji využívají relaxační služby. Někdo ale může mít negativní zkušenost například s firmou, kde dominovala zelená barva a spustí se v něm úplně rozdílné emoce. 

Vnímání barev ovlivňuje i pohlaví a profese. Například voják rozhodně nebude mít zelenou barvu spojenou s klidem a rovnováhou. Ze statistik vyplývá, že muži volí sytější barvy, kdežto ženy jemnější.  

Jakou roli hraje psychologie barev v marketingu? 

Výběr barvy určuje osobnost vaší značky. Nejde samozřejmě pouze o barvu, záleží na celkovém archetypu značky. Z výzkumu ale vyplývá, že barva ovlivňuje z 85 % nákupní chování zákazníka. Správně zvolenou barvou máte možnost podtrhnout osobnost své firmy a dát zákazníkovi poznávací znamení, díky kterému si vás zapamatuje. Jakmile vyberete barvu, kterou se budete prezentovat, dodržujte pravidlo 60–30–10. To říká, že barevnost webu by měla ze 60 % tvořit hlavní barva, z 30 % nějaká vedlejší a z 10 % doplňková. Další důležitou roli v marketingu hraje barva CTA tlačítka (výzva k akci). Nejvíce konverzní je v tomto případě červená a oranžová. 

Zajímavost: Výzkum společnosti Performable zjistil, že červené tlačítko přináší více konverzí než zelené, a to o 21 %. 

Jakou barvu zvolit pro svoji značku? 

I přesto, že je psychologie barev individuální záležitost, existuje obecný význam, který říká, jaké emoce jednotlivé barvy vyvolávají ve většině lidí. 

Žlutá 

Vyvolává pocit pozitivity a štěstí, zároveň je ale barvou varování. Používá ji například IKEA, která prodává nábytek a doplňky do domácností. Cílem je vzbudit pocit radosti. Její sytost rozhodně přiláká pozornost. 

Červená 

Červená barva je symbolem vášně a touhy, proto je spojovaná s láskou. Upoutává pozornost a vyvolává v lidech akci. Jedná se o nejintenzivnější barvu, která může působit až nebezpečně. Často ji používají fastfoody jako například KFC, protože zvyšuje chuť k jídlu

Modrá 

Modrá barva vzbuzuje pocit důvěry a stability. Používají ji firmy, které chtějí působit racionálně. Některé odstíny modré mohou vyvolat negativní až depresivní pocit a pocit chladu. Obecně je spojená se zárukou a kvalitou, často ji používají obchody s elektronikou. 

Zelená 

Zelená je nejvíce spojená s přírodou, proto navozuje pocit klidu a rovnováhy. Představuje růst a plodnost, často jí používají terapeuti, relaxační a zdravotnická zařízení. Zároveň symbolizuje i peníze a s nimi spojený pocit závisti

 

Několik zajímavostí na závěr 

Vnímání barev nevychází jen z individuálních zážitků a zkušeností, které máte uložené v podvědomí. Závisí i na kultuře a prostředí, kde vyrůstáte. Například červená představuje v Evropě energetickou barvu, která vzbuzuje akci, v Číně je spojována se štěstím, v jižní Africe naopak symbolizuje smutek. Podle barev můžeme rozdělit i nákupní chování zákazníků: 

  • Impulzivní nákupy jsou spojené s červenou, černou a oranžovou barvou – jde o dynamické barvy, které vyvolávají zmiňovanou akci. 
  • Předem plánované nákupy jsou naopak spojené s modrou barvou, kterou využívají například supermarkety. 

Pro svou značku vyberte takovou barvu, která bude v lidech vyvolávat ty správné pocity. V celkové vizuální prezentaci se držte maximálně třech barev, aby si vás zákazníci mohli zapamatovat. Kam dál? Přečtěte si, jak na úspěšný marketing před Vánoci

Autor

Aneta

administrator

Podobné články

Budujte brand: Zkuste sociální síť TikTok

Poznejte populární sociální síť TikTok. Podobně jako na facebooku a instagramu, i na síti TikTok můžete tvořit obsah jako firma. Výhodou je skvělý organický dosah, který vám může přivést mnoho nových zákazníků, aniž byste zaplatili za reklamu. Co všechno síť TikTok nabízí a proč se s ním (ne)začít?   Co je TikTok?  TikTok je sociální síť,

Read More

Community management: budujte vztah se zákazníky 

Komunikace se zákazníky dnes už neprobíhá jenom v obchodě, ale i online, a to převážně na sociálních sítích. Nepříjemná obsluha v obchodě návštěvníky pravděpodobně odradí od dalšího nákupu, to stejné se vám může stát i v komentářích a zprávách na sociálních sítích. Dáme vám tipy, jak na community management, který buduje vztah se zákazníky.  Community

Read More

Vytěžte z Vánoc, co můžete! Jak na úspěšné marketingové kampaně?

Vánoce jsou jediným obdobím v roce, kdy lidé utrácejí opravdu ve velkém. Za poslední roky to bylo více než 50 miliard korun. 38 % lidí přitom začíná s vánočními nákupy už v říjnu. Připravte svůj e-shop na toto období a vytěžte z Vánoc maximum. V článku vám ukážeme, jak na to.  Začněte včas  Téměř polovina

Read More