syndrom vyhoření

Syndrom vyhoření trápí podle statistik každého pátého Čecha. Rozhodně nejde o výmysl moderní doby a neměli byste ho brát na lehkou váhu. Co se skrývá za syndromem vyhoření, jak mu předcházet a jak se ho zbavit? To se dozvíte v článku. 

Co je syndrom vyhoření 

Syndrom vyhoření nebo taky burnout je psychický stav, kdy má člověk pocit, že selhal. Cítí se psychicky i fyzicky vyčerpaný a nemůže fungovat dál. Doprovází ho i mnoho dalších příznaků jako například častá únava a neustálý pocit napětí. Poprvé ho popsal psycholog Herbert Freudenberger, a to už v roce 1974. Nejde tedy o výmysl dnešní doby, ačkoliv spěch a orientace na výkon je prostředí, ve kterém se dříve nebo později objeví.  

Proč syndrom vyhoření vznikne? 

Je více faktorů, které mohou vést k vyhoření. Tou největší příčinou ale bývá neschopnost se zastavit a poslouchat své tělo. Lidé jsou nestále ve spěchu a snaží se toho za den stihnout co nejvíce, ženou se za svými cíli a nevěnují dostatek času sami sobě. Nezastaví se, když cítí únavu, a když zrovna nepracují, často na práci alespoň myslí. Tento způsob života dříve nebo později vyvrcholí chronickým stresem, přetížením a vyčerpáním, což jsou první příznaky syndromu vyhoření

Jak poznat syndrom vyhoření? 

Existuje velké množství symptomů, které se vám snaží říct, že je něco špatně. Kromě pocitu stresu a přetížení můžete pociťovat například: 

  • Ztrátu pozornosti a soustředěnosti 
  • Psychickou nestabilitu 
  • Velkou únavu 
  • Neustálý časový pres 
  • Bolesti hlavy a sníženou imunitu 
  • Sníženou efektivitu 
  • Nechuť do práce 
  • Smutek a podrážděnost 
  • Náchylnost k návykovým látkám – alkohol, cigarety 
  • Pocit zimy 
  • Uzavřenost vůči ostatním 

Jak léčit syndrom vyhoření? 

Pokud se u vás objevil některý z příznaků a všímáte si toho, že nejste ve svém životě šťastní, zkuste některý z těchto tipů: 

  • Dejte sami sebe na první místo. 
  • Zamyslete se nad svými prioritami, abyste zůstali psychicky i fyzicky zdraví. 
  • Dopřejte si pravidelný odpočinek
  • Pokud máte pocit, že to sami nezvládnete, obraťte se na odbornou pomoc v podobě terapeuta
  • Najděte si aktivitu, která vás bude dobíjet energií. 
  • Obklopujte se lidmi, kteří vás podporují. 
  • Zařaďte do svého života pravidelnou fyzickou aktivitu
  • Spěte každý den dostatečně dlouho (alespoň 7–8 hodin). 
  • Zkuste relaxační techniky – jógu, meditaci, saunování. 

Jak předcházet syndromu vyhoření? 

Mnohem důležitější je prevence než léčba. Když budete vědět, jak nevyhořet, nebudete se muset potýkat s problémy a následnou léčbou.  

1. Všímejte si svých pocitů a nepodceňujte je 

Pokud vám vaše tělo říká, že už jste opravdu unavení a potřebujete si odpočinout, udělejte to. Nepřeceňujte své síly a dopřejte si raději krátkou pauzu. Ta je ve finále mnohem efektivnější než dlouhé týdny, kdy jste na dně a nevíte, co dál.  

2. Nelze vydávat více energie, než přijímáte 

Pokud budete tento způsob života praktikovat dlouhodobě, dovede vás jenom k vyhoření. Najděte si práci, která vás naplňuje a energii vám vrací. Pokud to z jakéhokoliv důvodu není možné, doplňte svou energii jiným způsobem, například nějakým koníčkem. 

3. Naučte se říkat NE 

Nepřetěžujte se. Když máte kalendář plný úkolů a valí se na vás další, odmítněte je. Nenakládejte si toho víc, než unesete. Svět se nezboří a vy se vyhnete zbytečnému stresu a tlaku. 

4. Nastavte si priority a dodržujte je 

Pokud je pro vás důležitější vaše psychické zdraví než pracovní schůzka, nevyhoříte. Nastavte si priority tak, jak to cítíte, mějte ale sebe na prvním místě, protože nic důležitější prostě není. 

5. Dělejte to, co vás baví 

Ať už je to práce, sport nebo jiné koníčky, najděte si v životě čas na to, co vás baví. Pokud vás vaše práce nebaví a vysaje z vás všechnu energii, kterou nikde jinde nenačerpáte, dokážete si asi domyslet, kam tímto přístupem dojdete. 

6. Pravidlo šťastného života 3×8 

V životě je důležitý balanc. Mít dostatek odpočinku, ale zároveň dosáhnout i svých pracovních cílů se zdá jako nadlidský výkon. Každý den má ale jen 24 hodin. Když si ho rozdělíte na tři osmihodinové bloky, máte osm hodin čas na spánek, osm hodin na odpočinek a osm hodin na práci. To je docela v rovnováze, nemyslíte?  

Ať už si svůj den rozdělíte jakkoliv, užijte si ho. Nepromarněte svůj život tam, kde vás to nebaví. Poslouchejte své tělo a najděte v životě to, co vám dělá radost. Co dál? Přečtěte si náš další článek, ve kterém se dozvíte 5 kroků, jak dosáhnout digitální rovnováhy

Autor

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Podobné články