10 vět, které se při obchodní schůzce honí hlavou vašemu protějšku

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak se při obchodním vyjednávání cítí druhá strana? Je hezké, že jste si udělali rešerši, v rukávu máte neprůstřelné argumenty a na schůzku jdete jako ze žurnálu. Vnímejte ale i vašeho oponenta nebo klienta. Může vám to pomoct obchod dotáhnout do konce. Tady máte pár příkladů.

Obchodní schůzka není jako přednášet referát

Obchodní vyjednávání není jen o vaší prezentaci, ale hlavně o dialogu. Pokud se snažíte někoho zaujmout nebo prodat svůj produkt, měli byste vnímat i člověka, který sedí naproti. Všímejte si detailů a rozklíčujte jeho poker face, může vám to hodně napovědět. Sepsali jsme pro vás deset věcí, na které váš protějšek dost pravděpodobně myslí, zatímco vy mluvíte.

1. „Co to má, proboha, na sobě?“

První dojem už nikdy nezměníte. Ve chvíli, kdy se na schůzku chystáte, už o svém protějšku musíte něco vědět. Má smysl vzít si ten nejdražší oblek nebo bude lepší vybrat něco ležérního? Vybudujte svoji image podle toho, co chce váš partner vidět.

Tip: Přečtěte si, co se váš protějšek na schůzce snaží vyčíst z toho, jak vypadáte.

2. „Nesmím na sobě nechat nic znát.“

Zkušený obchodník se bude tvářit, jako by o nic nešlo, i když mu poteče do bot. Možná jste jeho poslední naděje nebo zkrátka nemá na výběr, logicky vám to ale neřekne narovinu. Všímejte si řeči těla, jeho postoje a výrazu očí. To, co váš protějšek říká, totiž nemusí vždy odpovídat tomu, co si myslí.

3. „Teď si vymýšlí pohádky…“

Nikdy, nikdy, nikdy si při obchodním jednání nevymýšlejte. Vy jste se na něj připravili a váš protějšek nejspíš taky. Jakmile začnete stavět Potěmkinovy vesnice a předkládat přifouknuté výsledky, váš partner to pozná a vašemu businessu to může jedině uškodit.

4. „Tahle nabídka není pro mě.“

Abyste uzavřeli úspěšný obchod, musíte vědět o zájmech toho druhého. Nesnažte se mu vnutit něco, co nepotřebuje nebo pro něj není relevantní. Místo toho mu ukažte, proč by měl mít o vaší nabídku zájem a jak z ní může profitovat.

Tip: Přečtěte si článek o tom, jak najít investora a jak s ním rozhodně nemluvit.

5. „Poslouchá mě vůbec?“

Další velká chyba, kterou můžete při jednání udělat, je vést si svou a neposlouchat protistranu. Možná jste si připravili skvělý monolog, ale minuli jste se účinkem. To se může stát. Měli byste na to ale okamžitě reagovat. Pokud vám ten druhý dává najevo, že má nějaké výhrady nebo nejasnosti, nepřehlížejte to, reagujte na ně.

6. „Už se vidí na obědě.“

Kontrolujete hodinky, nervózně podupáváte nohou a chrlíte jednu informaci za druhou? Tím pouze dáváte svému protějšku najevo, že ho neberete vážně a že máte na starosti důležitější věci než vaši schůzku. Dejte si na čas, nesnažte se nic uspěchat. Pokud chcete nějaké sdělení podtrhnout, udělejte za ním krátkou pauzu. A jestli víte, že se jednání protáhlo a za chvíli máte být jinde, domluvte si raději další schůzku místo toho, abyste na svůj protějšek tlačili.

7. „Teď je v úzkých, mám vyhráno.“

Obchodní vyjednávání může být zdlouhavé a nezřídka se stane, že vás protistrana zaskočí. Nedejte to na sobě znát a hlídejte svoje emoce. Zkuste situaci obrátit a pokud se cítíte zahnáni do kouta, pokládejte raději dodatečné otázky, nebo si vezměte čas na rozmyšlenou. Někdy je lepší od obchodu ustoupit než souhlasit s něčím, co vám nevyhovuje.

8. „Co si o sobě myslí?“

Povýšenecký postoj, sarkasmus nebo shazování konkurence do férového obchodu rozhodně nepatří. I kdybyste ve vyjednávání měli navrch, nemusíte to dávat okázale najevo. Raději přesvědčte druhou stranu o tom, že je vaše nabídka oboustranně výhodná a opřete se o fakta.

9. „Teď vůbec neví, o čem mluví.“

Příprava je alfa a omega celého jednání. Nemůžete očekávat, že na schůzku přijdete a prostě nějak zaimprovizujete. Shromážděte všechna dostupná data a připravte si odpovědi na případné otázky. Nenechte se nachytat na švestkách, a pokud už se tak stane, nepředstírejte, že víte všechno. Jestli nejste Al Pacino, tak to na vás prostě praskne.

10. „Takhle by to nešlo, ale takhle ano.“

Říká se tomu obchodní vyjednávání, tak vyjednávejte. Nemůžete vždy očekávat, že váš partner přijme návrh na první dobrou. Buďte trochu flexibilní a připravte se na případnou úpravu nabídky tak, aby vyhovovala oběma stranám.

Dostaňte se do jeho hlavy

Při obchodním vyjednávání zkrátka musíte tak trochu umět číst myšlenky. Představte si to jako takovou malou šachovou partii, předvídejte další tah a snažte se rozklíčovat o co vašemu protějšku jde. Když už teď víte, co se mu může honit hlavou, budete o tah napřed.

Kam dál? přečtěte si také článek  3 způsoby, jak zaručeně naštvat obchodní partnery.

Pavla Rýgrová