Spokojená žena čte newsletter

Získávání zákazníků a jejich následné oslovování pomocí newsletteru není žádný med. E-mailová schránka přetéká zprávami a vy musíte rozptýleného čtenáře, kterého zajímají především e-maily od lidí, jež osobně zná, přesvědčit, aby na váš newsletter přesto kliknul. A hlavně aby po deseti vteřinách zprávu opět nezavřel a, nedej bože, nepřesunul vaši adresu mezi spamy.

Říkáte si, že je to prohraný boj a že nemá vůbec smysl newslettery posílat? Omyl. I přes to, jak na hromadné e-maily někdy nadáváme, je průměrná míra otevření newsletteru kolem 21 %. A to není málo. Dnes vám poradíme, jak newsletter vyšperkovat tak, aby ho zákazníci opravdu otevřeli a přečetli.

1. Víte, komu newsletter posíláte?

Víte, po čem vaši zákaznici touží? Co jsou vůbec zač? Před vytvořením newsletteru jasně definujte cílovou skupinu, ke které mluvíte. Komunikace se zákazníky pro vás pak bude daleko snazší. Když víte, kdo je váš zákazník, jednoduše naleznete témata, která ho zajímají, a zvolíte ten pravý styl komunikace, který mu bude příjemný. Pokud používáte nějaký CRM nástroj – využijte ho. Ideálně si pomocí své databáze zákazníků rozdělte příjemce do několika stejnorodých skupin. Říká se tomu segmentace

Pokud máte například internetový obchod s chovatelskými potřebami, posílejte majitelkám koček newslettery o kočkách a pejskařům zase o psech. Akvaristům poraďte, jak vyčistit akvárium a majitelům hlodavců řekněte, která podestýlka je pro jejich mazlíčky nejlepší.

2. Jméno funguje lépe než brand 

Když už víme, kdo je ideální příjemce, zbývá ještě vyřešit odesílatele. Zde doporučujeme místo oficiálního firemního e-mailu zvolit přímo e-mail někoho z vašeho (ideálně marketingového) týmu. Zákazníci totiž milují nakupování, ale nesnáší reklamu. Proto se snažte jako reklama nepůsobit. A jak toho lépe dosáhnout, než když odesílatelem e-mailu bude konkrétní člověk a ne firma

Pokud zákazníkům napíše Hubert Ponožka z Ponožkovic, budou zvědaví na to, co jim chce asi sdělit. Ale když uvidí přímo název firmy, budou se pravděpodobně domnívat, že jde o pouhé reklamní sdělení a e-mail ani neotevřou.

3. Napište poutavý předmět

Příjemce i odesílatele bychom měli. Jak ale zákazníky motivovat k tomu, aby newsletter skutečně otevřeli a on neskončil zapomenutý v propadlišti hromadných e-mailů, nebo hůř – ve spamu? Zde přichází na řadu předmět a preheader. 

Předmět musí zaujmout na první pohled, nesmí být nudný a nicneříkající. Zákazníkovi by mělo být hned zřejmé, co mu otevření e-mailu přinese. Skvěle fungují (jako ostatně i u nadpisů článků) čísla a procenta, kterými upoutáte pozornost. 

Př.: 7 tipů, jak se zbavit akné přírodní cestou; Jak zvýšit návštěvnost webu o 30 %?; Proč byste měli spát 8 hodin denně?  

Do předmětu můžete zakomponovat i emoji. Nedoporučujeme ale používat více než jedno. Jedná se totiž o jeden z prvků, které hodnotí antispamové filtry a přemíra smajlíků by mohla způsobit, že skončíte právě ve spamu.

4. Nezapomeňte na preheader 

K nalákání zákazníků k otevření newsletteru slouží také preheader. To je takový ten krátký text, který se přehledu e-mailů ve vaší schránce objeví hned za/pod předmětem. Zde máte prostor rozvést, proč by si měl zákazník newsletter rozhodně přečíst. Nepropásněte proto tuto příležitost a dejte si na preheadru i předmětu opravdu záležet. Například: 

Předmět: Jak trvale zvýšit návštěvnost webu a získat zákazníky? 📈 

Preheader: Máme pro vás 7 zaručených tipů, které vás nebudou skoro nic stát!

5. Mějte jasno, co chcete sdělit

Pravidel a rad, jak psát newsletter je celá řada. Zásadní je ale mít zcela jasnou představu o jeho účelu. Čeho newsletterem chcete dosáhnout? Jak chcete, aby se zákazníci po jeho přečtení zachovali? Definujte si tedy hned na začátku tzv. call to action, tedy výzvu k akci. Chcete, aby zákazník navštívil váš e-shop? Aby si stáhnul váš e-book? Aby vás začal sledovat na sociálních sítích? Vyberte si jeden z cílů a celý newsletter koncipujte tak, abyste čtenáře nenásilně a přirozeně navnadili k tomu, aby na konci celého newsletteru – kde byste ho měli k akci explicitně pobídnout– udělal, co chcete.  

Poraďte třeba zákazníkovi několik různých dobrých tipů, jak se zbavit akné přírodní cestou, a na závěr mu sdělte, že všechny výše zmíněné účinky má i váš krém, a zda by ho tedy nechtěl vyzkoušet (nebo si o něm jen přečíst víc) a odkažte ho na váš e-shop.  

Co se formy týče, buďte struční a jasní. Newsletter není článek, nikdo mu nebude věnovat tolik času a pozornosti. Proto se zaměřte na to podstatné. K zákazníkům mluvte jasně a srozumitelně. Nepoužívejte cizí slova a odborné výrazy, kterým by nemuseli rozumět, nepoužívejte ani knižní obraty a slova, které byste nepoužili v běžné řeči. Pokud přidáte přiměřený počet vhodných emoji, ozvláštníte text a vzbudíte ve čtenáři patřičné emoce. Tučný text přitáhne pozornost, proto ztučňujte to, co je důležité. Ale pozor, všeho s mírou. 

Tip: Přečtěte si, co je content marketing a proč byste ho měli dělat.

6. Usnadněte si práci

Skvělými nástroji pro tvorbu newsletterů jsou například MailChimp nebo Ecomail. Snadno v nich vytvoříte (nebo použijete předvolené) grafické šablony, do kterých poté už jen nasázíte patřičný text a obrázky. Takto vytvořený newsletter pak přímo odešlete zákazníkům do jejich e-mailových schránek.

7. Vyhodnocujte, co funguje

Odesláním newsletteru pro vás práce nekončí. Pokud se chcete stále zlepšovat a účinně oslovovat zákazníky, musíte také vyhodnocovat úspěšnost. Kolik zákazníků newsletter obdrželo? Kolik ho otevřelo? Kdo uposlechl vaši výzvu k akci a navštívil váš e-shop? Z takto získaných dat se snažte vyčíst ponaučení pro příště. Zkoušejte různé varianty a dále používejte takovou, která má největší úspěch

S vyhodnocováním vám můžou pomoci i výše zmíněné nástroje, které nabízí snadné a přehledné reportování výsledků vašich e-mailových kampaní. 

Tip: Podívejte se, jak vám v komunikaci se zákazníky pomůžou komunikační mapy.

Autor

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Podobné články