7 nejčastějších chyb manažerů: Děláte je taky?

Možná, že jste již takového nadřízeného zažili sami. Nikdy na vás nemá čas, když zpětná vazba, tak negativní, a nejlépe hezky přede všemi. Pokud manažer dělá tyto chyby, nevykompenzuje je nadprůměrný plat ani neformální pátky či kancelář s výhledem na Pražský hrad. 

Možná si ani neuvědomujete, že některé z manažerských chyb sami děláte. Jaké jsou nejčastější chyby manažerů, na které byste si měli dát pozor?

1. Nejhorší manažerská chyba? Žádná zpětná vazba

„Na zpětnou vazbu není čas. Až něco budete dělat špatně, řeknu vám to.“ Pokud chcete být dobrý manažer, tuto větu byste nikdy neměli svým zaměstnancům říkat. Proč? 

Žádný zaměstnanec není jasnovidec, aby věděl, jestli splňuje vaše nejtajnější očekávání a tužby. Zpětná vazba je velice důležitá, a to nejen ta negativní. Pokud něco zaměstnanci jde, je třeba mu to říct a pochválit jej za to. Pocit dobře odvedené práce je totiž v praxi jednou z nejsilnějších motivací. 

V současnosti některé firmy za tímto účelem implementují KPI systémy, tzv. Key Performance Indicators. Díky nim zaměstnanec ví, jaké jsou na něj kladeny požadavky, a na konci určeného období následuje sezení, v rámci kterého je plnění cílů rozebráno s nadřízeným či manažerem.

Zajímá vás systém KPI? Přečtěte si článek o tom, kdy se vyplatí KPI implementovat či jak KPI využít do náborového platu pro IČaře.

2. Nepříjemný manažer

Další častou chybou manažerů je špatná nálada. Tedy abychom si rozuměli: špatnou náladu samozřejmě mít můžete, ale vybíjet si ji na svých zaměstnancích se zkrátka neodpouští. Respekt k zaměstnanci představuje základní složku motivace. Pakliže si na zaměstnanci vybíjíte své neduhy, pravděpodobně k němu mnoho respektu nechováte. V takovém případě zaměstnanec nemůže respektovat ani vás.

3. „Buď rád, že máš práci. Klidně bychom mohli najít někoho jiného.“

Třetí položka, kterou tu zmíníme, také souvisí s respektem. Jedná se o větu, jež je pro zaměstnance v zásadě varovným znamením, že je třeba vzít nohy na ramena. Samozřejmě, každý člověk je do určité míry nahraditelný. Dobrý manažer si ale ve svém týmu udržuje takové zaměstnance, kteří se pro danou práci hodí a dělají ji s nadšením. Pokud tým takový není, je to pravděpodobně chyba manažera. 

Tip: Zajímá vás, jak co nejefektivněji vést tým? V našem článku Jak na týmovou spolupráci najdete několik zásadních tipů!

4. „Chyby neodpouštím.”

Chybovat je lidské, odpouštět je manažerské. Jestli je tedy něco, pro co by měl dobrý manažer mít pochopení, jsou to chyby. 

I když pomineme fakt, že velice často jsou zaměstnanecké chyby způsobeny špatně formulovanými instrukcemi (tedy chybou manažera), důležité je, jestli se je zaměstnanec schopen ze svých omylů poučit. Kritizovat chybu má tedy smysl, až když se opakuje poněkolikáté.

5. Chyba manažerů: „Všechno zvládnu sám.”

Podnikatel, krizový manažer, poslanec, předseda vlády, vedoucí programu na očkování… Řekněme si na rovinu, že pokud zastáváte všechny tyto pozice, něco je pravděpodobně špatně. Samozřejmě, někteří lidé jsou schopní, energičtí a mistři v multitaskingu, nicméně všichni jsme jenom lidé a při tolika povinnostech některá z oblastí zkrátka musí strádat. Schopnost delegování je v manažerské profesi nezbytná, a pokud delegovat neumíte, jedná se o základní manažerskou chybu.

Tip: Přečtěte si také článek 9 tajemství time managementu, ve kterém se dozvíte, jak lépe organizovat svůj čas.

6. Veřejná kritika

Zpětná vazba je sice důležitá, ale ponížit zaměstnance před ostatními kvůli chybě, kterou provedl, je zkrátka důkazem manažerské neschopnosti. Účelem zpětné vazby by nikdy neměla být snaha ublížit, ale nasměrovat zaměstnance tak, aby se příště chybě vyhnul.

V tomto ohledu platí jednoduché pravidlo: pozitivní zpětná vazba veřejně, negativní v soukromí!

7. „Manažerské chyby? Žádné nedělám.”

Poslední nenápadnou známkou neschopnosti manažera je domněnka, že nedělá žádné chyby. Jak jsme již napsali, chybovat je lidské. Pokud máte pocit, že žádné chyby neděláte, ale všichni okolo vás ano, je dost dobře možné, že se jen skrze zaměstnance projevují vaše nedostatky. Sebereflexe je tedy pro manažery zcela klíčová.

Kam dál? Přečtěte si také článek 3 způsoby, jak zaručeně naštvat obchodní partnery.

Pavla Rýgrová