Zákazníky zajímají jejich potřeby, ne vaše firma.

Chcete znát nejcennější radu do začátku podnikání? Nikoho nezajímáte. Ačkoliv je to kruté, s největší pravděpodobností nikoho nezajímáte vy, vaše firma a nejspíš ani samotný produkt, který firma prodává. O tom, co děláte, můžete vyprávět své matce či maximálně přátelům (a to jen ve velice krátkém čase, protože ani jejich pozornost není bezedná). Na co tedy zákazník slyší a co ho skutečně zajímá? Není toho mnoho.

Vyprávějte příběhy, ale ne o sobě

V současnosti se na trhu vyskytuje tolik produktů, že zaujmout zákazníka je téměř nemožné. Abyste přilákali jeho pozornost, musíte vytáhnout všechny esa z rukávu. 

Téměř každý, kdo alespoň letmo nahlédl do nějakého byznysu, vám dnes poví, že základem funkčního marketingu je jasně určená cílová skupina: musíte vědět, komu svůj produkt prodáváte. 

Jakmile to zjistíte, nastává další krok: vytvoření funkčního příběhu. O tom, že příběh prodává, ví poměrně veliké procento začínajících podnikatelů. Co si však většina z nich ještě neuvědomuje je, že příběhy, které mají vyprávět, nejsou o nich. Zákazník zkrátka nechce slyšet srdceryvný mýtus o tom, jak vaše firma vznikla, kolikrát jste si už mysleli, že zkrachujete, ani jak se vám zdál sen, že to všechno dobře dopadne, a tak jste ve svém úsilí vytrvali. Tímto si jeho pozornost nikdy nezískáte.

Tip: Přečtěte si také článek o tom, jak funguje reklama na sociálních sítích a čemu se na nich vyhnout.

Co tedy zákazníka zajímá?

Ruku na srdce, když si kupujete nový oblek, hodinky nebo třeba auto, co chcete vědět? Zajímá vás, jak dlouho obchodní řetězec existuje? Nebo spíš to, jak velký dojem díky produktu uděláte na ostatní? 

Výzkumy organizace CSR & Reputation Research ukazují, že nejen obyčejný zákazník, ale dokonce i zákazník, který nakupuje na základě určitých etických hodnot, téměř v 60 % bere v potaz svou image spíše než produkt samotný. 

Zkrátka a jednoduše, jediné, co zákazníka zajímá, je on. Typický zákazník je znuděný, zahlcený a znavený nabídkou. Jeho pozornost vzbudíte jen tak, že začnete mluvit o něm. Jemu produkt prodáváte a o něm musí být váš příběh. Jakmile tento krutý fakt přijmete, můžete se se svým podnikáním skutečně pohnout vpřed.

Tip: Přečtěte si také článek o tom, jak získat pracovní příležitost či podpořit svůj byznys pomocí networkingu.

Typický zákazník si klade při nákupu dvě otázky:

  1. Co mi tento produkt přinese? 
  2. Co o mně nákup tohoto produktu vypovídá?

Prodávaný produkt by v sobě měl nést příběh, který na tyto otázky odpoví tak, aby uspokojil cíleného zákazníka. 

Prodáváte balenou minerálku? Člověk, který si ji koupí, udělá něco pro své zdraví a zároveň bude působit jako uvědomělý člověk. Vyvíjíte aplikaci pro hodnocení knih? Pak vašeho zákazníka pravděpodobně zajímá, jestli si o něm okolí bude myslet, že je intelektuál. Případně zda díky aplikaci najde inspiraci na další čtení.

Vyprávějte proto příběhy, ale nevyprávějte je o sobě. Ten svůj si schovejte, až o vás ve Forbesu budou psát v článku 30 pod 30.

Kam dál?

Láká vás oblast podnikání, ale stále si nejste jisti? Přečtěte si článek o tom, zda se více vyplatí podnikat, nebo být zaměstnancem. Pokud již podnikáte, doporučujeme článek Jak na business development?

Autor

Aneta

administrator

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Podobné články