Jste dost zelení? Ekologie a další trendy v podnikání

Trendy v podnikání

Máte podnikatelské dovednosti, chcete rozjet byznys a zajímá vás, jaké trendy v podnikání vám zaručí úspěch? Přečtěte si, co vás v následujících měsících a letech ve světě byznysu nemine.

Ekologie: trend v podnikání, který jen tak nezmizí

Buďte zelení, nebo vůbec nebuďte. Pokud bychom chtěli s naprostou jistotou určit jednoho jediného favorita mezi trendy v podnikání, bude to ekologie. Abychom dodali našim slovům trochu na váze, podívejme se na nějaká ta čísla.

Zelený trend v podnikání

Podle výzkumu společnosti Shopify 53 % spotřebitelů upřednostňuje udržitelné produkty. Pro 23 % konzumentů je důležité, jestli je výrobek od lokálního či malého výrobce, a na 49 % spotřebitelů platí heslo „na dobrou věc”. 

Pokud tedy neplánujete podnikat ve výrobně lufových hub či kovových brček, ani nejste malo či bio výrobce, určitě neuškodí alespoň darovat část prodejní ceny na čtyřnohé kamarády v nouzi.

Tip: Přečtěte si článek o údajné společenské odpovědnosti firem a zjistěte, jak některé společnosti tento certifikát využívají k marketingovým účelům.

Generace Z naplno rozjíždí veganství

Ze statistik zároveň vyplývá, že mladší generace čím dál tím častěji přechází k rostlinné stravě. Podle společnosti GlobalData v Americe veganský trend vzrostl za poslední tři roky o 600 %. V Evropě byl nárůst sice pomalejší, ale i tak výrazný: náklonnost k veganské stravě zde narostla v průměru o 300 %. 

Za velkými čísly nemusíme jezdit do Ameriky. Stačí se projít po pražském centru, kde jsou už zpravidla v běžné fastfoodové nabídce veganské produkty. Jestli nevíte, do čeho se tento rok vrhnout, fazolovými burgery či tofu párky zřejmě nic nezkazíte.

Tip: Zjistěte, jaké jsou charakteristické rysy generace mileniálů v podnikání.

Trend v podnikání pro letošní rok? Tepláky, pizza a netflix

Další výrazný trend, který pandemie přinesla, je jednoznačně pohodlí. Kvůli lock-downu si většina spotřebitelů navykla nakupovat vše z domova a tento jev údajně jen tak nezmizí. Naprostým trhákem se staly například donáškové služby – své o tom ví Tomáš Čupr z rohlík.cz nebo konkurenční Makro se službou košík.cz. Ty v roce 2020 čekal nadstandardní boom.

Trendem v podnikání však není jen supermarketové zboží. V podstatě všichni prodejci, kteří nabízejí své služby s dovozem zdarma domů, nouzi o zákazníky nejspíš mít nebudou. 

Donáškové služby navíc podle byznysových předpovědí čeká slibná budoucnost. Většina spotřebitelů si zkrátka zvykla na tepláky, pohodlí a home-office a o vše, co může přilétnout až pod nos, rozhodně bude zájem.

Spokojení zaměstnanci: nový podnikatelský trend

Zajímavou změnou, o které referoval internetový časopis Mediaguru.cz, je sílící důraz firem na spokojenost zaměstnanců. Podle tohoto výzkumu se zaměstnanecká spokojenost bude stávat čím dál tím zásadnější pro image i fungování společnosti. 

Tento jev souvisí se změnami, které některé firmy zavedly – tedy s prací z domova nebo kratší pracovní dobou. Podle Mediaguru tyto firmy zaznamenaly pozitivní dopad zaměstnanecké spokojenosti na pracovní výkon i image firmy, a z tohoto důvodu plánují v novém režimu pokračovat. 

A co tato změna znamená pro trendy v podnikání? V následujícím roce se zkrátka vyplatí investovat do aplikací, které podporují práci na dálku – vývoj komunikačních kanálů či organizace remote týmů. Trend práce z domova totiž zřejmě jen tak nezmizí.

Tip: Přečtěte si, podle čeho poznat dobrého zaměstnance a jak si ho nejlépe udržet.

Pandemie rozjela naplno podnikatelský trend internetu a technologií

Technologizace podnikání byla výrazným trendem už v posledních několika letech. Pravda je však taková, že teprve teď tento jev nabral pořádných obrátek.

Pro menší a střední podnikatele se změna projevila zejména v podobě propagace nabízených služeb, která se celá přesunula na internet. Pokud chcete prodávat, musíte být online. Bez e-shopu či webových stránek se o vás zkrátka zákazník nedozví.

Kam dál? Přečtěte si článek o tom, jaké jsou výhody a nevýhody podnikání či o tom, zda se vám podnikání skutečně vyplatí.

Pavla Rýgrová